25 lutego 2022
Zmiany w zakresie ustawy o efektywności energetycznej upraszczają procedurę pozyskiwania Białych Certyfikatów. Należy jednak podkreślić, że uproszczenie ma charakter formalny i w istocie do wypełnienia pozostają podobne zobowiązania, jak poprzednio.
Przed nowelizacją ustawy wniosek posiadał cztery załączniki (upoważnienie, oświadczenia, harmonogram, audyt). Po nowelizacji pozostaje do wypełnienia wniosek, który zawiera niezbędne informacje wynikające z ustawy oraz audyt energetyczny. Wylistowane poniżej zmiany wynikają ustawy z dnia 20 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 868), która weszła w życie z dniem 22 maja 2021 r.
Elementy, które należy podkreślić jako wymagane i ważne, mimo uproszczenia procedur, to:
Białe certyfikaty to źródło wsparcia, które warto brać pod uwagę przy planowaniu inwestycji proefektywnościowych. Świadectwa przyznawane są na podstawie wniosków składanych w Urzędzie Regulacji Energetyki. Każdy wniosek podlega indywidualnej weryfikacji i musi zawierać audyt efektywności energetycznej, określający efekt energetyczny realizowanego przedsięwzięcia. Poprawne złożenie wniosku i uzyskanie świadectwa wymaga zwrócenia specjalnej uwagi na zmiany i zapisy w Ustawie o efektywności energetycznej oraz dokumentach z nią powiązanych. Przestrzeganie wymagań formalno-prawnych oraz poprawne wyznaczenie efektu modernizacji pozwoli na maksymalizację korzyści wynikających z dofinansowania.
Źródło: