12 grudnia 2022
Chociaż trzy czwarte Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że oszczędzanie ciepła w miejscu zamieszkania ma sens, to spora część niekoniecznie to ciepło oszczędza. Przez złe przyzwyczajenia wielu z nas może tej zimy zmierzyć się z wyższymi rachunkami.
Organizator kampanii „Liczy się ciepło”, którym jest Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych, przekonuje, że obniżenie opłat za ogrzewanie jest w zasięgu ręki. Wystarczą drobne zmiany w codziennych nawykach, aby cieszyć się komfortem cieplnym i oszczędnościami w domowym budżecie.
Wyobraźmy sobie dwie rodziny żyjące w identycznych mieszkaniach w jednym z polskich miast korzystające z tego samego dostawcy ciepła. W zależności od codziennych nawyków i trybu życia różnica między ich wydatkami na ciepło może wynieść nawet 1600 złotych. Konsekwentnie stosując się do zaleceń ekspertów zajmujących się domowymi sposobami ograniczania zużycia ciepła, można sporo zaoszczędzić.
– Odsuńmy meble od kaloryferów, połóżmy dywan na podłodze, redukujmy ogrzewanie na noc i na czas spędzany poza domem, nie uchylajmy okien (tylko wietrzmy mieszkanie krótko, ale intensywnie) – to elementarz, jednak wciąż potrzebna jest edukacja społeczeństwa w tym zakresie – tłumaczyła Dorota Jeziorowska, dyrektor Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych. – Do tego Polacy mają tendencję do przegrzewania swoich mieszkań, tymczasem optymalna dla naszego komfortu cieplnego temperatura powinna oscylować między 18 a 21 stopni Celsjusza – dodała.
PTEZ, czyli Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych, od ponad 30 lat wspierające i integrujące polski sektor energetyczny, zorganizowało wyjątkową konferencję w prywatnym mieszkaniu w warszawskiej dzielnicy Śródmieście, podczas której zaproszeni goście mogli na własne oczy przekonać się, że racjonalne gospodarowanie ciepłem we własnych czterech kątach nie musi wiązać się z marznięciem czy wyrzeczeniami.
Wydarzenie stanowiło inaugurację kampanii „Liczy się ciepło”, skierowanej z jednej strony do konsumentów, z drugiej zaś do administratorów budynków, wspólnot i spółdzielni.
– Polacy są otwarci na edukację – 76 proc. osób korzystających z ciepła systemowego przyznaje, że chciałoby otrzymać poradnik, dotyczący zmiany codziennych nawyków i ich wpływu na oszczędzanie. Zdaniem miażdżącej większości (86 proc.) jest to zadanie m.in. administracji mieszkaniowej. Jednak dotychczas takowych wskazówek doczekał się mniej niż co czwarty z nas – podkreślał Artur Michniewicz, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, PGE Energia Ciepła S.A.
A to właśnie od odpowiedzialności i konsekwencji wszystkich stron zaangażowanych w ogrzewanie mieszkań: ich lokatorów, zarządców budynków, dystrybutorów i producentów ciepła zależy skuteczne uszczelnianie całej sieci oraz optymalizacja gospodarowania dostępnymi zasobami. Co więcej, na kwestię oszczędności ciepła należy patrzeć przez pryzmat nie tylko własnego, domowego budżetu.
– Stoimy w obliczu wyzwania, jakim jest skuteczna transformacja energetyczna naszego kraju i rodzimej gospodarki, która nie będzie możliwa bez wsparcia każdej i każdego z nas. Kluczem jest racjonalne korzystanie z energii elektrycznej i ciepła – przekonywał Wojciech Dąbrowski, prezes Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych i PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Zdaniem ekspertów uczestniczących w konferencji, obniżenie rachunków za ciepło w najbliższych latach może wynikać jedynie z naszej gospodarności. Wojna w Ukrainie, szantaż energetyczny Moskwy oraz zerwane łańcuchy dostaw powodują bowiem, że nie ma co liczyć na spadek cen surowców ogrzewających polskie mieszkania.
Inicjatywa „Liczy się ciepło” zwraca także uwagę na znaczenie ekologii i wpływ oszczędzania ciepła na środowisko. Jednym z elementów projektu jest kampania edukacyjna dotycząca rządowych programów dotacyjnych wspierających termomodernizację budynków i wymianę źródeł ciepła. W tym aspekcie PTEZ współpracuje z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Bankiem Ochrony Środowiska.
– Chcemy zachęcić do inwestycji w termomodernizację, pokazując korzyści dla domowego budżetu, płynące z realizacji tego rodzaju projektów – podkreślał Wojciech Dąbrowski. – Nasze działania mogą pomóc we wzmocnieniu bezpieczeństwa finansowego wspólnot i spółdzielni, przy jednoczesnej zachęcie do korzystania z programów dotacyjnych, wspierających transformację energetyczną Polski.
Patronami honorowymi kampanii „Liczy się ciepło” są: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Bank Ochrony Środowiska.
Źródło: https://liczysiecieplo.pl
Szczegółowe wyliczenia dostępne na stronie: https://liczysiecieplo.pl/wp-content/uploads/2022/12/O-oszczednosciach.pdf
Źródło informacji: PAP MediaRoom